کاربرد کشکول

کشکول فیروزه کوبی در اندازه های مختلف

کاربرد کشکول

کشکول به دو شکل شناخته شده است. کشکول درویشی و ظرف تزئینی و پذیرایی کشکول . در ادامه در مورد کاربرد کشکول های تزئینی و پذیرایی صحبت می کنیم. کشکول ظرفی است که به خاطر شباهت تقریبی ظاهری که به بعضی از کشکول های درویشان در قدیم داشته است این نام را به آن داده اند. البته می توان گفت که ظاهر آن را با تقلید از همان کشکول درویشی انتخاب کرده اند و شاید هدف زنده نگه داشتن فرهنگ و یاد گذشتگان بوده است.

کاربرد کشکول و انواع آن
کاربرد کشکول و انواع آن

البته کشکول درویشی فوق را برای تزئین اتاق نیز به دیوار آویزان می کنند.

کاربرد انواع کشکول تزئینی و پذیرایی

کشکول هایی که برای دکوراسیون و پذیرایی تولید می شوند انواع متنوع و مختلفی دارند و کاربردهای آن عبارتند از :

  • ظرف میوه
  • ظرف آجیل
  • ظرف تنقلات
  • شکلات خوری
  • ظرف تزئینی در دکور و ویترین
  • تزئین سفره عقد و سفره هفت سین یا یلدا

عکس کشکول

در ادامه در حین معرفی انواع کشکول ها و بیان کاربرد آن ها، عکس و تصویری به عنوان نمونه از آن نوع کشکول نشان داده شده است. می توانید در ادامه عکس ها را مشاهده فرمایید و یا به قسمت های مختلف تعیین شده برای مشاهده سایر مشخصات، قیمت ها و یا خرید کشکول ها مراجعه نمایید.

کاربردکشکول فیروزه کوبی

یکی از شیک ترین کشکول های صنایع دستی کشکول فیروزه کوبی است. این ظرف به عنوان ظرف میوه خوری ، گزخوری، آجیل خوری ، شکلات خوری ، برای دکوراسیون منزل و موارد دیگر به کار می رود. بدنه ی مسی این ظرف از سنگ های فیروزه اصل پوشیده شده است البته مشروط بر اینکه شما کشکول را از یک فروشگاه معتبر صنایع دستی تهیه کنید که در ساخت محصولات فیروزه کوبی از سنگ فیروزه اصل استفاده کند. برای تهیه ظروف تزئینی جهیزیه نیز از این نوع کشکول زیاد استقبال می شود.

کشکول فیروزه کوبی اعلا و شیک
کشکول فیروزه کوبی اعلا و شیک

کاربرد کشکول مس و پرداز

در بین ظروف نقاشی روی مس ، نقاشی به سبک پرداز خیلی مورد پسند مشتریان صنایع دستی واقع شده است. در بین محصولات مس و پرداز نیز کشکول بسیار مورد توجه مشتریان می باشد. زیرا کشکول مس و پرداز یک ظرف با کاربردهای مختلف پذیرایی و تزئینی می باشد. هم می تواند آن را داخل ویترین بگذارید و هم هنگام حضور مهمان ها از آن برای پذیرایی میوه و آجیل ، شکلات، گز یا تنقلات استفاده کنید.

کاربرد کشکول مس و پرداز لوکس
کاربرد کشکول مس و پرداز لوکس

استفاده ازکشکول مس و خاتم

این ظرف نیز مانند سایر ظروف معرفی شده در این مطلب زیرساخت مسی دارد. روی بدنه ی آن خاتمکاری شده است و به همین دلیل هنر مس و خاتم نام دارد. این ظروف بخاطر رنگ خاتم و رنگ مس که به هم نزدیک هستند و در عین حال هردو درخشان می باشند بسیار ترکیب خاص و بی نظیری را به وجود آورده اند. کاربرد کشکول مس و خاتم نیز مانند سایر کشکول های معرفی شده در این مقاله می باشد.

کشکول مس و خاتم لاکچری
کشکول مس و خاتم لاکچری

کاربرد کشکول ملیله کاری

هنر ملیله هنری خاص و لوکس است. رشته های مسی آبکاری شده با نقره مانند تار و پود در هم می پیچیند و یک ظرف تولید می شود. البته که این دستان هنرمندان است که آن ها را در هم می تند. این کشکول هم برای جهیزیه، ویترین و پذیرایی کاربرد دارد و پرطرفدار می باشد. پیشنهاد شخصی من این است که کشکول ملیله کاری علاوه بر ظرف گز ، میوه، آجیل و … به عنوان ظرف شکلات از همه جذاب تر است. زیرا از بیرون کمی داخل ظرف پیداست و زرق و برق بسته بندی شکلات ها کمی دیده می شود و جذابیت خاصی ایجاد می کند.

کشکول ملیله کوچک
کشکول ملیله کاری کوچک

استفاده از کشکول میناکاری

هنر مینا هم پیشینه ی زیادی دارد هم پا به پای سایر هنرها پیش می رود. هر ظرف جدیدی که وارد بازار می شود، اکثر هنرها روی آن ظرف پیاده و ارائه می شود و هنر میناکاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. آن قدر مینا شناخته شده است که نیازی نیست در مورد آن زیاد توضیح بدهیم. علت آن هم قدیمی بودن این هنر است. کشکول میناکاری نیز مانند سایر کشکول ها استفاده می شود.

کشکول میناکاری
کشکول میناکاری

کاربردکشکول قلم زنی

قلمزنی روی بدنه کشکول مسی باعث می شود که این ظرف یک ظرف معمولی مسی نباشد. زیرا بعد از قلمزنی تبدیل به یک اثر هنری شده است. کشکولی زیبا و کاربردی با انواع کاربردهای نام برده در مطالب فوق. قلمزنی روی ظروف مسی نیز گستره ی وسیعی دارد و تنوع محصولات قلمزنی بسیار بالاست.

کاربرد انواع کشکول مسی قلمزنی
کاربرد انواع کشکول مسی قلمزنی

کارایی کشکول مس و حکاکی

به عمد این هنر را بلافاصله بعد از قلمزنی بیان نموده ایم تا بدانید که هنر مس و حکاکی با هنر قلمزنی یکی نیست. حکاکی روی ظروف مسی و روی کشکول روش خاص خودش را دارد و ظروف تولید شده با این هنر خیلی جذاب و خواستنی هستند.

کشکول مس و حکاکی زیبا
کشکول مس و حکاکی زیبا

کشکول تشعیر و کاربرد آن

یک نوع نقاشی روی بدنه ظرف مسی نیز وجود دارد که در زیبایی چیزی کم ندارد. هنری خاص برای تولید محصولات خاص پسند به نام تشعیر. کشکول تشعیر هم زیرساخت مسی دارد و دارای دو کاربرد ویترینی و مصرفی می باشد.

میوه خوری تشعیر کشکول
میوه خوری کشکول و خاویار خوری تشعیر

کشکول یعنی چه

شاید بپرسید که اصلا معنی واژه ی کشکول چیست ؟ در اینباره در لغت نامه دهخدا آمده است که : ” کشکول . [ ک َ ] (اِ) گدا باشد یعنی شخصی که گدایی می کند. (برهان ). || کجلول . (انیس الطالبین بخاری ). کاسه گونه ای باشد که درویشان و صوفیان بکار برند و در آن مایحتاج خود از خوراکی و مالیات مال صدقات ریزند. خچکول . در برهان آمده معنی آن کشیدن بدوش است چه کش به معنی کشیدن و کول دوش و کتف را گویند “

با کلیک روی دکمه ی زیر می توانید در منوی سایت در هر قسمت وارد زیرمنوی سایر محصولات شده و کشکول ها را مشاهده نمایید.

 

2.7/5 - (103 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *