تاریخچه هنر مینای اصفهان

هنر مینا

تاریخچه هنر مینا اصفهان

هنر مینا در اصفهان در ایران سرآمد و زبانزد است به گونه ای که اصفهان را مهد هنر مینا ایران می دانند. اما بهتر است پیش از این که به موضوع میناکاری اصفهان بپردازیم، ابتدا کمی در مورد هنر مینا کاری و پیشینه ی کلی آن توضیح بدهیم . این هنر یکی از صنایع دستی رایج در اصفهان و ایران محسوب می شود و قدمت آن به 5 هزار سال پیش بر می گردد. در واقع مینا هنر نوعی نقاشی کردن ظروف است. ظروفی که روی آن این نوع نقاشی ها را انجام می دهند معمولا از جنس فلزی هستند. البته مینا کاری بر روی سفال هم انجام می شود اما بر روی ظروف فلزی رایج تر است. در بین ظروف فلزی نیز مینا از همه بیشتر رواج دارد. مینا  را بر روی سایر فلزات غیر از مس مانند طلا و نقره نیز انجام می دهند.

این هنر اصیل و زیبا و لوکس امروزه به هنر آتش و خاک و یک صنعت بزرگ در دنیا معروف شده است. طرفداران زیادی در کشورهای مختلف بویژه حوزه خلیج فارس و کشور های عربی از آن استقبال می کنند. دلیل استقبال زیاد از هنر مینا نیز به گفته کارشناسان استفاده از طرج و نقوش اسلیمی می باشد که با فرهنگ و اصالت سبک زندگی اسلامی، ایرانی منطبق است. بطوری که کشورهای ترکیه و افغانستان نیز اقدام به تولید این هنرپرآواز اصفهانی کرده اند اما طبیعی است که محصولاتشان از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است.

پیشینه ی میناکاری اصفهان

با توجه به آثار باقی مانده مینا شده ی مربوط به سایر شهرهای ایران مانند اصفهان نشان می دهد که پیش از این هنر مینا نه تنها در اصفهان بلکه در شهرهای مختلف ایران وجود داشته است.

یک بازوبند طلای مینا شده نیز از دوران هخامنشیان برجای مانده است که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. به عنوان نمونه ای دیگر، کاوشگران یک جفت گوشواره طلای مینا شده در نهاوند یافته اند که مربوط به قرن هفتم و هشتم پیش از میلاد است. همچنین یک کاسه برنزی در موزه هنر لس آنجلس وجود دارد که مربوط به ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد می باشد.

  • ساسانیان

از این دوران بشقاب های مینا پیدا شده اند که در موزه های هنرهای اسلامی برلین و متروپولیتن نیویورکنگهداری می شوند.

  • سلجوقیان

می توان گفت که اوج هنر مینا در این دوره بوده است و یکی از آثار زیبا و فاخر به جامانده از آن سینی آلپ ارسلان می باشد. این سینی زیبا در یکی از موزه های بوستون نگهاداری می شود.

  • تیموریان و مغول ها

در این دوره هنر مینا در ایران دستخوش تغیییراتی شد و سبک آن کمی تغییر کرد. لباس های درباریان تصویرها و اشکالی داشت که آن ها را جایگزین نگاره های عربی کردند.

در دوره ی صفویان مینا بیشتر بر روی نقره انجام میشد و در دوره قاجار نیز مینا بیشتر به وسایلی مانند قلیان پادشاهان و بزرگ زادگان و وسایلی از این دست محدود می شد.

در دوران معاصر و در حال حاضر با همت هنرمندان میناکار اصیل ایرانی و به خصوص اصفهانی هنر مینا جانی دوباره گرفت و رونق یافت.

محصولات فروش ویژه

-19%
1,250,000 تومان

تندیس های تبلیغاتی

هنر مینا سابقه ای بیش از 5 هزار سال دارد. امروزه میناکاری بیشتر در شهر اصفهان بصورت حرفه ای انجام می شود و بیشتر استاد کارانی چون استاد مرتضی اسماعلی ، ابوالقاسمی ، الهه جلالی ، بصیرت ، حجازی ، مزروعی و… در شهر اصفهان مشغول به فعالیت و خلق جدید ترین و حرفه ای ترین آثار هنر مینا می باشند.

مینا هنر اصفهان چیست؟

هنر مینا یا مینا گری در لغت به معنای آسمان آبی است و در انجام این عمل، معمولاً در زمینه رنگ آبی و سبز به کار می‌رود و برای ایجاد نقش از رنگ‌های سفید استفاده می‌شود.

اگر با دقّت به نقوش حک شده مینا کاری توجّه کنید همواره متوجه هنر دست استادان ایرانی و قدمت چند هزار ساله ایران خواهید شد.

ابزار مورد نیاز هنر مینا

پرگار
قلم مخصوص زدن رنگ روی شي یا برداشتن رنگ اضافه
قلم دست ساز که توسط میناکار ساخته می‌شود.
رنگ مخصوص پودری برای میناکاری
صمغ مخصوص میناکاری
ظرف مسی لعاب داده شده برای زدن طرح روی آن

 در اینجا لازم به ذکر است که قدمت میناکاری به 1500 سال قبل از میلاد می‌رسد و باعث افتخار است که این هنر ابتدا از ایران آغاز شده است و به کشورهای دیگر صادر شده است و سابقه این هنر زیبا به دوره ساسانیان و اشکانیان می‌رسد.

مراحل تولید هنر مینا

برای انجام هنر مینا  اصفهان روی ظرف ابتدا لازم است که ظرف مسی توسط متخصص این کار با حرارت بالا پخته شده و سه الی چهار بار لعاب داده شود تا به رنگ سفید درآید.

سپس فرد میناکار با قلم مخصوص رنگ را روی ظرف حک کرده و دوباره ظرف هنر مینا شده را در حرارت قرار می‌دهد تا رنگ آن تثبیت شود.

برای اینکه از قلم استفاده کنیم باید لوله خودکار را روی حرارت گرفته تا ذوب شود و سوزنی را با سایز دلخواه درون خودکار یا قلم فرو کنید.

برخی از افراد هستند که برای این کار از چوب‌های کبابی یا چوب‌هایی که توسط اشخاص مجرب تراشیده می‌شود استفاده می‌کنند.

مراحل تولید هنر مینا

برای انجام مینا مراحل زیر را به ترتیب و با دقّت طی می‌کنیم:

ابتدا رنگ آبی را با صمغ مخصوص مخلوط کرده تا رنگ یکدست و با پوشش کامل به دست آید و سپس مرکز ظرف مورد نظر را با این رنگ پر می‌کنیم.

توسط یک قلم تمیز، رنگ‌های اضافی را از اطراف مرکز پاک می‌کنیم.

دهانه پرگار را با توجّه به اندازه ظرف باز می‌کنیم. برای هر ظرف ممکن است دهانه پرگار متغیر باشد.

با استفاده از پرگار، مرکز ظرف خود را پیدا می‌کنیم. باید دقّت کرد که اطراف ظرف به طور مساوی تقسیم شود.

نقش مورد نظر خود را انتخاب کنید و با قلم مخصوصی که در دست دارید طرح را روی ظرف حک کنید به طوری که رنگ اضافی از روی ظرف برداشته شود.

سپس رنگ‌های سفید را، با رنگ آبی فیروزه‌ای پر می‌کنیم.

خطوط مرزی را تعیین کنید و اطراف آن را با طرح‌های مختلف پر کنید.

با قلم موی تمیز خطوط اصلی طرح روی بشقاب یا ظرف را تعیین کنید و پر کنید و رنگ‌های اضافی اطراف آن را بردارید.

با قلم موی ریز و مخصوص دورگیری کنید و طرح اصلی را روی ظرف پیاده کنید و پس از تمیزکاری ظرف خود را به کوره ببرید تا درجه حرارت مخصوص به ظرف داده شود و رنگ روی ظرف تثبیت گردد.

هنر مینا روی ظروف مسی

میناکاری روی مس از جمله صنایع دستی است که در کنار هنر زیبای آن، از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارای مرتبه بالایی است و می‌تواند به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده شود

مرغوب‌ترین ظروف هنر مینا

برای شناخت مرغوبیت ظروف مینا باید به چند نکته توجّه داشت از جمله:

زیرساخت مینا باید یکدست باشد و رنگ‌های اضافی روی آن نباشد.
سطح وی ظرف باید بدون ترک و پستی بلندی باشد.
سطح روی ظرف و دور آن کاملاً یکدست و مرتب باشد.
لعاب به کار رفته در ظرف باید یکدست باشد و به گونه‌ای کار شود که رنگ، ترک و سوراخ یا حباب روی ظرف نباشد.
سطح روی ظرف کاملاً شفاف باشد و دارای زبری نباشد؛ زیرا صیقلی بودن ظرف نشان دهنده خوب پخته شدن در کوره است.
رنگ‌های به کار رفته در آن با هم هماهنگ باشند.
پشت ظرف باد با کیفیت باشد.
اگر روی ظرف ترک خوردگی باشد، درون کوره حرارت بالا باعث ترک آن شده است.
نقش روی ظروف باید اصیل و هنری باشد و نام حک کننده نقوش و مشخصات آن روی ظرف حک شده باشد.

 قیمت ظروف هنر مینا

قیمت ظروف مینا با توجّه به کیفیت و طرح حک شده روی آن می‌تواند متغیر باشد که از جمله این موارد عبارت‌اند از:

زیر ساخت ظروف:

هرچه زیر ساخت این ظروف با کیفیت‌تر باشد قیمت و ارزش آن بالاتر است. معمولاً ظروف مسی گران‌تر هستند.

همچنین قلم زنی حرفه‌ای، نوع ورق مسی به کاررفته و ضخامت آن نیز مهم است.

استفاده از رنگ مرغوب:

هرچه از رنگ‌های با مرغوبیت و با کیفیت استفاده شود شفافیت و جلوه و زیبایی کار بیشتر است.

سطح مهارت نقّاش:

هرچه مهارت نقّاش بیشتر باشد ظرافت کار و تنوع رنگ بیشتر خواهد شد.

نوع نقّاشی:

سبک نقّاشی روی ظرف تعیین‌کننده قیمت آن است.

ظروف ست شده:

ظروف ست شده قلم‌زنی قیمت بیشتری نسبت به ظروف غیر ست دارند.

Rate this post
این نوشته در هنر ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

3 دیدگاه برای “تاریخچه هنر مینای اصفهان

  1. علی زاهدی گفته:

    بنده ۳ تا بشقاب های مسی میناکاری از سایت شما خریداری کردم بسیار ممنونم از ارسال به موقع و همچنین راضیم از خریدم.جنس خوب و قیمت عالی هم دلیل تشکر بعدی هست.

  2. اسماعیل شمسی گفته:

    میناکاری روی مس واقعا زیباست. بنده چند تا از محصولاتتون را جهت هدیه استفاده کردم از همشون بسیار راضی بودیم . ممنون از هنرلوکس

  3. سعید گفته:

    ممنون از مطلبتون هنرلوکس. قصد دارم برای تبلیغ خدمات لوله بازکنی برچسب برای در و دیوار، یک طرح جدید و متفاوت بزنم که با تبلیغ های رایج لوله بازکنی ها تفاوت داشته باشه. اگر کسی ایده ای داره لطفا منو راهنمایی کنه (seyyed.s71@gmail.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *