صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان به خاطر نوع آب و هوا و شرایط منطقه ای که وجود دارد بیشتر از جنس حصیر است اما به این محدود نشده و در جنس ها و انواع متنوع و مختلفی وجود دارد. در ادامه به معرفی چند تا از صنایع دستی گیلان می پردازیم.

رایج ترین صنایع دستی گیلان

رشتی دوزی

یکی از اصیل ترین صنایع دستی گیلان محسوب می شود. در این صنعت با قلاب نقوش زیبا با نخ های ابریشم روی پارچه های ضخیم دوخته می شوند. نوعی قلاب دوزی است که همانطور که از نام آن پیداست بیشتر در شهر رشت انجام می شود.
در رشتی دوزی پارچه های ضخیم را با ابریشم دوزی تزئین می کنند. این کار از طریق رو دوزی صورت می گیرد.

رشتی دوزی

 

چموش دوزی از جمله صنایع دستی فانتزی گیلان

چموش ها نوعی کفش های چرمی هستند که معمولا بندی دارند که به دور ساق پا پیچیده می شود. چموش ها در انواع رنگی و بدون رنگ تولیدئ می شوند. معمولا آن ها را با نخ های رنگی نیز تزئین می کنند. چموش ها به عنوان کفش روفرشی و فانتزی هم استفاده می شود.

چموش دوزی

 

حصیر بافی یکی از صنایع دستی پر رونق در گیلان

حصیربافی از قدیمی ترین و رایج ترین صنایع دستی گیلان به شمار می رود. این هنر در اکثر شهرهای استان گیلان رواج دارد اما بیشتر در انزلی ، غازیان و آب کنار انجام می شود. به عنوان نمونه محصولات حصیربافی می توان سبد ، زیرانداز ، زیرداغی ، کلاه و غیره را نام برد. به احتمال زیاد تا به حال مسافر شمال کشور بوده اید و اغلب ما یکی از کلاه های حصیربافی این منطقه را خریداری کرده ایم و به یادگار در اتاق خود آویزان کرده ایم. کلاه حصیری برای شالیکارها و کشاورزان منطقه ی شمال بسیار پرکاربرد است و آن ها در مقابل آسیب نور آفتاب محافظت می کند. هم چنین زیرانداز ها در کف خانه ها و دیوارهای خانه های گیلانی دیده می شود.

 

حصیربافی
حصیربافی صنایع دستی گیلان

 

 

بامبو بافی در گیلان

کلمه ی بامبو ریشه ی چینی دارد و به معنی نی یا خیزران است. بامبو در زمین های پرآب و مردابی وجود دارد پس طبیعی است که این صنعت در بین صنایع دستی گیلان از رایج ترین ها باشد.  بامبو خاصیت ارتجاعی و شکل پذیری خوبی دارد و از این جهت برای بافتن و تولید محصولات متنوع بسیار مفید است. محصولات بامبو استحکام زیادی دارند و شامل انواع سبد ، میز و صندلی ، سطل ، جادستمالی و غیره می شوند.

بامبوبافی

 

سفالگری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی گیلان

قدمت سفالگری در گیلان به دوران پیش از تاریخ برمی گردد. امروزه در اکثر شهرهای گیلان سفال گری انجام می شود از جمله رشت، رودسر، لنگرود،سیاهکل، لاهیجان، صومعه سرا، آستارا، شفت، تالش، و … تولیدات سفال هم شامل ظروف سفالی می شود و هم شامل معماری ساختمان. گاهی سفال را در سقف منازل هم به کار می برند.

سفالگری

 

مروار بافی صنعت دستی متداول استان گیلان

در این صنعت و هنر از ساقه های منعطف درخت بید یا بید مروار استفاده می شود. علت نام گذاری این صنعت نیز همین است. محصولات مروار بافی مانند بامبوبافی متنوع است و تا حدودی شبیه به هم می باشد. محصولاتی مانند سبد ، صندلی ، صندوقچه ، جای سیب و پیازی برای داخل آشپزخانه و غیره …

مرواربافی

عروسک های کاموایی سوغاتی زیبا از گیلان

این عروسک های فانتزی و بامزه را اکثر مسافران از گیلان خریداری می کنند و به عنوان یادگار یا سوغات به شهر خود می برند. عروسک های کاموایی سرگرمی دختران گیلان در اوغات فراغت و راه کسب درآمد عده ای از بانوان این منطقه می باشد.

عروسک کاموایی

 

شال بافی در گیلان

آب و هوای مرطوب این مناطق مستلزم این است که شال های پشمی بانوان این منطقه را از سرما و رطوبت حفظ کند. این شال های زیبا و خوش نقش و نگار هم مورد استفاده ی مردم این مناطق است و هم به تعداد زیادی مورد استقبال مسافران قرار گرفته و خریداری می شود. تا آن ها نیز در فصل سرما از زیبایی و کیفیت این محصولات بهره مند شوند.

شال بافی

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *