صنایع دستی کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه

صنایع دستی کرمانشاه با زیبایی و پیشینه ای که دارد هنوز در بین مردم کرمانشاه و سایر شهرها محبوب می باشد. از جمله صنایع دستی کرمانشاه می توان موج بافی ، نمدمالی ، گلیم بافی ، چیغ بافی ، گیوه کشی ، ابزارهای فلزی ، مرسی بافی ، ارغوان بافی ، ساخت سازهای سنتی ، پرده بافی و قلم زنی را نام برد. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

  • موج بافی کرمانشاه در کارگاه های صنایع دستی

محصولات موج بافی بیشتر به شکل روانداز ، زیرانداز، سجاده ، پرده و مواردی از این قبیل تولید می شوند. افراد محلی هنوز این محصول را سفارش می دهند. در واقع تولیدکنندگان نیز این محصول را بیشتر برای مصرف افراد محلی تولید کرده و به بازار می فرستند. موج بافی به اصطلاح به معنی رختخواب پیچ و مفرش است که از پشم خالص تولید می شود. جولاها بیشتر در مناطق  اورامانات و جوانرود ، اسلام آباد غرب و گیلانغرب در کارگاه های موج بافی مشغول تولید این صنایع دستی هستند.

موج بافی

  • گلیم بافی از صنایع دستی خانگی در کرمانشاه

برای این هنر نیاز به پشم گوسفندان است. در این مناطق بخاطر سرسبزی مراتع پرورش دام پر رونق است. در نتیجه گلیم بافی در بین صنایع دستی کرمانشاه بسیار رواج دارد. در واقع گلیم بافی یکی از صنایع دستی خانگی به شمار می رود. یعنی افراد زیادی در منازل خود مشغول انجام آن هستند. بدون نیاز به کارگاه یا تولیدی خاصی در سطح انبود توسط افراد زیادی در خانه ها یشان گلیم بافی انجام می شود.

گلیم بافی
گلیم بافی صنایع دستی کرمانشاه
  • چیخ بافی یا چیغ بافی

شاید تا به حال در فیلم های مستند دیده باشید که اطراف چادر عشایر را با حصیرهایی پوشانده اند. یا داخل چادر و خیمه ی خود را با حصیرهایی به چند قسمت تقسیم کرده اند. این حصیرها همان چیغ یا چیخ هستند که پهنای تقریبا 150 سانتی متری دارند. در واقع چیغ ها برای مردم عشایر حکم دیوار را در منازل شهرنشینان یا یکجانشینان دارد.

چیخ بافی
چیخ بافی صنایع دستی کرمانشاه
  • نمد مالی یکی از پرکاربردترین صنایع دستی در کرمانشاه

از نمد برای زیر انداز ، کلاه نمدی ، جلیقه ، زین اسب و غیره استفاده می شود. نمد خواصی دارد که به همین دلیل در بین مردمی که از این خواص آگاه هستند پرطرفدار می باشد. از جمله خواص نمد این است که
1- نمد رطوبت را میگیرد و به همین دلیل برای جلوگیری از ابتلا به درد مفاصل و روماتیسم وهم چنین در بهبود آن مفید می باشد.

2- نمد خیس بسیار مقاوم می شود در حدی که می گویند آن را شمشیر نمی برد و برای حفاظت از جان مفید است.

3- لباس نمدی خاصیت هجیبی که دارد این است که در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

4- نقش های سنتی روی نمد آرام بخش است.

5- به علت گرفتن رطوبت بوی بد پا را کنترل می کند.

6- نمد خاصیت ضد اشعه دارد و باعث می شود فلزات و طلاهای داخل کیف نمدی توسط دستگاه گنج یاب پیدا نشوند.

7- نمد روی بارهای مثبت و منفی بدن تاثیرگذار است و آن را در حالت نرمال قرار می دهد.

و سایر خواصی که باعث شده است هنوز از محصولات نمد به وفور تولید و استفاده شود.

نمد مالی
نمد مالی صنایع دستی کرمانشاه
  • پرده بافی

پرده بافي نيز يكي از صنايع دستی كرمانشاه مي‎ ‎باشد که به آن جاجيم بافي نیز می گویند. برای پرده بافی هم از دستگاه مخصوصی که در موج بافی استفاده می شد استفاده می شود.
جاجيم‎ ‎به عنوان یک پوشش گرم نیز مورد استفاده قرار مي گيرد.  مواد اوليه جاجيم پشم است و بافت آن شبيه به گليم است. تفاوت جاجیم بافی با گلیم بافی در این است که جاجيم را در چهار تخته می بافند و پس از‏‎ ‎بافتن به هم متصل کرده و می دوزند.

جاجیم بافی
جاجیم بافی صنایع دستی کرمانشاه
  • قالی بافی

تقریبا در همه ی روستاها و شهرهای ایران قالی بافی رواج داشته و دارد. کرمانشاه نیز در این صنعت فعال بوده و هست. هم به صورت خانگی و هم به صورت کارگاهی هنرمندان قالیباف به بافت قالی های خوش نقش و نگار مشغول هستند. امروزه بيشتر در روستاهاي سنقر و‎ ‎در اغلب روستاهاي دينور و بيستون ، صحنه، كنگاور، ، قالي بافي داير است.

قالی بافي
قالی بافي صنایع دستی کرمانشاه
  • گیوه کشی از ضروری ترین صنایع دستی کرمانشاه

در مناطق کوهستانی مردم عشایر و روستائیان آن منطقه برای اینکه بتوانند از بین کوه و کمر و سنگ و کلوخ راحت تر عبور کنند و پایشان آسیب نبیند نیاز به کفش مناسبی دارند که هم مقاوم و هم سبک و راحت باشد. مناسب ترین گزینه در بین آن ها گیوه است. گیوه ها کفش هایی نرم و راحت و سبک و در عین حال مقاوم هستند که در این مناطق طرفداران زیادی دارند.گيوه از دو قسمت كفي و رويي تشكيل مي شود. كفي‎ ‎معمولاً از لاستيك و چرم است ولي رويي از نخ مي باشد. این ترکیب جنسی باعث شده است که این کفش خاصیت مقوم بودن و راحتی را با هم داشته باشد.

گیوه کشی
گیوه کشی صنایع دستی کرمانشاه

و سایر صنایع دستی که نشان دهنده هنرمندی و پرتلاش بودن مردم این خطه و منطقه است.

 

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *