آموزش فیروزه کوبی

آموزش و خرید کلیه محصولات فیروه کوبی در اصفهان

آموزش فیروزه کوبی شامل نحوه تولید فیروزه کوبی آشنایی با ابزار و خرید آن توضیحاتی می دهیم. آموزش فیروزه کوبی و ابزارهای مورد نیاز آن از جمله مس و چسب فیروه کوبی و همچینین سنگ فیروزه در مقاله زیر به طور خلاصه بیان خواهد شد.

فیروزه کوبی به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیباترین رشته های هنری صنایع دستی ایران از رشته های سخت این رشته هنری می باشد. با ما همراه باشید و با روش ساخت این هنرگرانبهای شهر اصفهان آشنا شوید.

لوازم و ابزار آموزش فیروزه کوبی

  • چراغ بنزینی
  • گاز انبر
  • قالب
  • چکش
  • دریل
  • چراغ گاز
  • سوهان
  • سنگ سمباد
  •   انبردست
  • پنس
  • منقاش
  • لوله‌های مختلف فلزی

آموزش نحوه تولید فیروزه کوبی

1) در اولین مرحله از فلز مس توسط زرگر به کمک دستگاه پرس و دست شکل کلی ظرف ساخته و خم کاری می‌شود و سپس کل سطح ظرف بصورت صاف و صیقل شده آماده برای رفتن به مراحل بعد میشود.

2) در مرحله ی بعدی باید سنگ های فیروزه سابیده شوند. این کار به وسیله ی صفحه ساب انجام می شود. صفحه ساب نام دیگر سنگ سمباده است. صفحات شماره دارند. ابتدا که سنگ ها سخت تر است از صفحه شماره 40 استفاده می کنند. سپس از شماره 80 هم استفاده می کنند تا باز هم سطح سنگ ها صاف تر شوند.

3) در مرحله ی سوم سنگ ها باید خرد شوند تا به شکل ریزی در بیایند و آماده ی چسباندن روی ظروف شوند.

4)  مرحله چهارم اساتید فیروزه کوب به دو روش سنتی و مدرن سنگ های فیروزه را به وسیله چسب فیروزه روی قیمت مورد نظر میزند و سپس سنگ های فروزه را تک تک با دست روی چسب های زده شده می چسباند.

5) سنگ  های چسبانده شده بر سطح ظروف صاف و یکدست نیستند. در نتیجه باید به وسیله ی سابیدن سطح ظرف با ابزار مخصوص سطح ظرف را صاف و یکدست کرد.

6) اگر باز هم ناصافی در سطح ظروف مشاهده شود حرارت داده و سپس سمباده می زنند و سطح آن را صیقل می دهند تا کاملا یکدست و براق شود.

7) در نهایت به مرحله ی پرداخت می رسیم که خود در دو مرحله انجام می شود :

آموزش رایگان فیروزه کوبی

آموزش رایگان فیروزه کوبی به چند مرحله تقسیم می شود که مرحله‌ی‌ اول : پرداخت قسمت‌های فلزی ظروف است که در کارگاه زرگری انجام می شود (کارگاه زرگری همان کارگاهی است که ظروف فلزی در آن ها آماده می شود). دلیل پرداخت قسمت های فلزی این است که در حین عمل فیروزه کوبی، قسمت های فلزی ظروف تیره و کدر می شوند. در نتیجه باید پس از پایان عمل فیروزه کوبی، این قسمت ها را پولیش کنند تا شفاف و صیقلی شوند.

مرحله‌ی‌ دوم: پرداخت قسمت های فیروزه کوبی شده به وسیله ی روغن کنجد یا روغن زیتون است. این قسمت ها نیز به این شکل پولیش داده شده و شفاف و صیقلی می شوند. این عمل در کارگاه فیروزه کوبی انجام می شود.

حالا ظروف فیروزه کوبی پس از این مراحل ، آماده ی رسیدن به دست مشتریان و هنردوستان عزیز می باشد.

آموزش فیروزه کوبی در اصفهان
نحوه تولید فیروزه کوبی آشنایی با ابزار و خرید آن
 

چسب فیروزه کوبی

چسب فیروزه کوبی یا همان لاک گردویی که مورد استفاده برای فیروزه کاری و چسباندن فیروزه روی سطح ظروف مختلف برای فیروزه کوبی است از چوب گردو، کالفین و تربانتین به دست می آید، که در این ترکیبات تربانتین از مواد صمغی در برخی کاج ها به دست می آید.
نسبت ترکیب مناسب لاک و کالفین 6 به 4 است و تغییر در این ترکیبات باعث ایجاد اشکالاتی در نتیجه کار فیروزه کوبی خواهد شد.
به عنوان مثال دانه های کالفین که درست ذوب نشده اند در مرحله پلی استر زنی باعث ایجاد حباب های ریزی در سطح کار می شود و همچنین در شرایطی که در کالفین و لاک ناخالصی وجود داشته باشد شاهد این هستیم که لکه های زرد روی بعضی از قسمت های لاک پدیدار می شود و جلوه و یکدسی کار را از بین می برد.

خرید چسب فیروزه کوبی

برای خرید چسب فیروزه کوبی، لاک گردویی که در قسمت بالا توضیح داده شد در بازار اصفهان خضوصا بازار میدان تقش جهان است که این هنر به صورت حرفه ای در آنجا رواج دارد. البته در زمان خرید باید به یاد داشته باشید که اگر چسب را مخلوط شده به شما می دهند و لاک گردویی با کالفین مخلوط شده اعلام کنید که برای سطوح بزرگ یا کوچک قصد استفاده از آن را دارید و از طرفی از آن ها راهنمایی بخواید که چطور از ترکیبات چسبشان استفاده کنید. چرا که استفاده از تجربه افراد فعال در فیروزه کوبی می تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

همانطور که در قسمت بالا هم توضیح داده شد ، در مرحله بعد سطح جسم مورد نظر شما پر از خرده سنگ های فیروزه شده است و برای این که برجستگی های سطح از بین برود آن را سنباده می زنند که استادان این عرصه در اصفهان عبارت آب ساب را برای این مرحله اننخاب کرده اند.
بعد از آب ساب کردن شما خواهید دید که جسم شما با ظاهری صاف و یکدست پوشیده از فیروزه به رنگ آبی است و در بین سنگ ها رگه هایی از قهوه تیره ای که لاک گردویی است را خواهید دید.

در پایان قسمت فلزی و به طور کلی سایر قسمت های جسم را پولیش کاری می کنند تا ظاهری تمیز تر و با جلای بیشتر به خود بگیرد.

آموزش فیروزه کوبی در اصفهان

اصفهان برای دوستداران هنر فیروزه کوبی مانند بهشت است و هر کسی را می تواند مات و مبهوت آثار هنری خود در این زمینه کند. این هنر در اصفهان از 60 سال پیش شروع شده و شما می توانید از سایت کثیری با کیفیت ترین ظروف فیروزه کوبی شده را مشاهده و خریداری کنید، صنایع دستی در اصفهان از رونق بسیار زیادی برخوردار است و برای خرید میناکاری و ملیله کاری مس وپرداز و هدایای تبلیغاتی میتوانید انتخاب و خرید نمایید

هنرلوکس مرکز خرید کلیه محصولات صنایع دستی اصفهان

 

2.9/5 - (17 امتیاز)

11 دیدگاه برای “آموزش فیروزه کوبی

    • مدیر گفته:

      سلام و درود
      کلاس های آموزش فیروزه کوبی به اتمام رسیده است در صورت برگذاری مجدد از طریق پیچ اینستاگرام هنرلوکس اطللاع رسانی خواهد شد.

  1. محمد شکراله زاده گفته:

    سلام
    این دوره های آموزش فیروزه کوبی برای آقایان چه موقع برگزار می شود؟
    چه مدت طول می کشد و هزینه اش چقدر است؟
    سپاسگزارم

  2. افسون گفته:

    آیا چسب فیروزه کوبی بودار هست ؟من مشکل آسم دارم و اگر اینطور بشه نمی تونم این هنر را یادبگیرم

  3. حبیبی گفته:

    سلام . ممکنه یک بفرمایید هزینه چسب و سنگ چقد میشه و اینکه چسبش تاریخ مصرف داره یا نه . ممنون

  4. سحرشهیر گفته:

    سلام وقت بخیر ،ممکنه راهنمایی بفرماید ،چطور میتونم کارگاه ساب فیروزه کوبی پیدا کنم برای ارسال کارهام ،بنده تهران هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *