تاریخچه مس و پرداز

تاریخچه مس و پرداز

در بررسی تاریخچه مس و پرداز نیاز نیست به زمان های خیلی دور و گذشته سفر کنید. تاریخچه مس و پرداز مربوط می شود به همین حوالی، همین سال های اخیر ، همین نزدیکی ها. در واقع باید گفت مس و پرداز یک هنر نوظهور و جدید است که در اصفهان و در صنایع دستی هنرلوکس و آقاجانی طلوع کرد.

ما گاهی گمان می کنیم زمانی که صحبت از صنایع دستی به میان می آید منظور هنرهایی است که در زمان گذشته ایجاد شده ، شکل گرفته و هنوز ادامه دارد. اما کمتر به فکر نوآوری و خلق هنر جدید در این عرصه هستیم. هر روزه در هر زمینه ای وسیله ها و ابزارهای جدیدی خلق ، اختراع و ایجاد می شوند و نیاز بشر را برطرف می کنند. اما در هنر و صنایع دستی ما کمتر شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. چرا ؟

هنرهایی که ما الان خلق می کنیم برای مردمان چندصدسال دیگر جزو هنرهای قدیمی و باستانی ارزشمند به حساب می آید. همانطور که ما الان به هنرهای ایجاد شده در قرن های پیش عشق می ورزیم و احترام می گذاریم. مسیر بی نهایت عشق ، مسیر بی نهایت هنر را موجب می شود. پس هیچ گاه نباید متوقف شد. در هنر و صنایع دستی هم باید ابداع و ایجاد و نوآوری داشت. باید خلق کرد و به شاخ و برگ این درخت تنومند افزود تا پربارتر و پرحاصل تر شود.

نقاشی روی مس چیست؟

نام دیگر هنرمس و پرداز نقاشی روی مس است. این هنر که نوعی نقاشی روی ظروف مسی است از میناکاری الهام گرفته و می توان آن را زیرمجموعه ی هنر میناکاری روی مس به شمار آورد. علت نام گذاری آن این است که پرداز روی مس را می­توان تلفیقی از هنر میناکاری با مس پرداخت شده در نظر گرفت.

بشقاب مس و پرداز
بشقاب مس و پرداز صنایع دستی

کیفیت ظروف مسی

ظروف مسی که برای تولید محصولات مس و پرداز استفاده می شود باید مقاومت و ضخامت نسبتا بالایی داشته باشد. البته در مراحل تولید این محصولات نیز به منظور جلوگیری از اکسید و سیاه شدن رنگ مس و افزایش مقاومت محصولات مس و پرداز، سطوح آن ها با روکش پلی استر می پوشانند.

مقایسه ی تاریخچه ی میناکاری با تاریخچه مس و پرداز

سابقه‌ی هنر میناکاری، میناگری یا میناسازی به حدود پنج هزار سال پیش باز می گردد. این هنر که امروزه بیشتر بر روی مس انجام می‌شود به گونه ای مادر هنر مس و پرداز محسوب می شود. هنر مس و پرداز یک هنر نوظهور است که از میناکاری الهام گرفته و بخاطر تنوع و تضاد رنگی به کار رفته به میزان قابل توجهی مورد استقبال مشتریان عزیز قرار گرفته است.

مراحل تولید مس و پرداز

1) تولید ظروف مسی یا خمکاری : در این مرحله استاد مسگر باید ظروف مسی را مطابق با سفارشی که دریافت کرده است بسازد و در اختیار هنرمندان مس و پرداز قرار دهد.

2) در این مرحله ظروف را لعاب داده و در کوره قرار می دهند. دمای کوره حدود 700 درجه سانتی گراد می باشد. این مرحله را ممکن است 3 یا 4 بار تکرار کنند تا به نتیجه ی مطلوب و دلخواهی که باید، برسند. منظور از نتیجه ی مطلوب این است که سطح ظروف کاملا صاف و صیقلی و یکدست شود.

3) مرحله ی سوم مرحله ی لذت بخش و دلنشین نقاشی روی ظروف آماده شده است. اینجاست که هنرمند مس و پرداز کار ظروف مسی را شکار کرده و نقش های زیبا و جذاب را استادانه روی آن ها به یادگار می گذارد.

4) مرحله ی جذاب بعدی رنگ آمیزی نقوشی است که در مرحله ی قبلی کشیده شدند. این مرحله از مرحله ی قبلی هم دلچسب تر و شیرین تر است.

5) حالا باید کاری کرد این نقش و رنگ های زیبا ثابت شوند و روی ظروف برای همیشه خودنمایی کنند. به این منظور ظروف مسی نقاشی شده را در کوره قرار داده و در دمای 400 الی 500 درجه سانتی گراد حرارت می دهند.

6) در آخر با لعاب و پلی استر سطح ظرف را پوشش می دهند و مجددا در کوره قرار می دهند. این عملیات نهایی به منظور حفظ نقوش روی ظرف از آسیب هایی مانند ضربه می باشد و در عین حال نقش روی ظرف را درخشان تر و زیباتر می کند.

آینه و شمعدان میناکاری پرداز
آینه و شمعدان میناکاری پرداز

تفاوت مس و پردازبا میناکاری

اولین تفاوت این دو هنر در مراحل آماده سازی ظروف مسی است. در میناکاری پیش از نقاشی ظروف را لعاب می دهند اما در مس و پرداز این کار را نمی کنند. بلکه پس از کوره دهی ظروف نقاشی ها روی بدنه ی مسی آن ها نقش می بندند.

دوم اینکه مس و پرداز دقت بیشتری می خواهد و علت آن این است که : مراحلی مانند سوهان کاری و پرداخت از مراحل کار حذف شده اند. دقت و تمرکز هنرمند باید جبران مراحل حذف شده را بکند تا نقش و رنگ روی ظروف دقیق و منظم باشند.

تفاوت دیگر در رنگ بندی ها و نقش های روی ظروف می باشد. طراحی روی مس  در مس و پرداز درشت تر، با خطوط و دوایر کمتر است و در عین حال برجسته تر و آشکارتر می باشد. در رنگ بندی ظروف میناکاری بیشتر از رنگ آبی استفاده می شود و تضاد رنگی در آن ها به چشم نمی خورد. همانطور که می دانید و از نام آن هم پیداست مینا اشاره به آبی آسمانی دارد و به همین دلیل این نام را بر روی این هنر گذاشته اند. در صورتی که در مس و پرداز تضاد رنگی بیشتر به چشم می خورد و این مساله و تنوع ایجاد شده نیاز مشتری ها با سلایق مختلف را بیشتر پوشش می دهد.

شکلات خوری مس و پرداز
شکلات خوری مس و پرداز هنرلوکس

Rate this post

1 دیدگاه برای “تاریخچه مس و پرداز

  1. شیدا گفته:

    عرض سلام و ارادت لطفا اطلاعاتتون رو اصلاح کنید؛ هنرمس و پرداز به هیچ عنوان بعد از نقاشی و پلی استر نباید حرارت ببینه چون کار بطور کامل نابود میشه و میسوزه، نوع رنگ مس و پرداز با میناکاری متفاوت هست رنگ میناکاری برای تثبیت باید حرارت ببینه، درصورتی که رنگ مس و پرداز برای تثبیت باید پلی استر بشه که پلی استر هم همه میدونیم مواد قابل اشتعال هست و دربرابر حرارت میسوزه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *