ساعت خاتم کاری میناکاری

ساعت خاتم کاری میناکاری محصولی خاص و لوکس می باشد که به وسیله آن می توانید زیبایی بیشتری با اتاق های خود بدهید .خاتم کاری نوارهاي باريک است با سطح مقطع مثلث از جنس هاي مختلف مانند فلز مس و برنج ، چوب رنگی و استخوان که در کنار هم اشکال هندسی را در سطح مقطع آن شکل مي دهند که با برش و در کنار هم چيدن اين اشکال، هنر خاتم به وجود مي آيد. هرچه مثلث هاي به کار رفته در خاتم ظريف تر و بيشتر باشد در نهايت کار با کیفیت تر و مرغوب تری حاصل می شود.

خاتم هايی که در آن از فلز بيشتری استفاده شده با توجه به جلا و استحکام بيشتر، داراي کيفيت اعلاتری خواهد بود.پس از آن نوارهاي خاتم را بر روي محصول مورد نظر که مي تواند مسی ، برنجی ، چوبی و حتي ورق آهني باشد مي چسبانند و در انتها نيز يک لايه پلي استر برای جلای بیشتر و افزایش طول عمر بیشتر بر روی کار پاشيده می شود.

خرید ساعت دیواری خاتم کاری

ساعت خاتم کاری میناکاری هنر دست هنرمندان اصفهان جلوه بسيار زيبايی به فضا دکوراسیون منزل و دفتر کار شما خواهد داد. رنگ های بکار رفته در این محصول با صفحه ميناکاري شده بسيار دلنشين است و حس آرامش بخشی به شما و عزیزانتان منتقل می کند. ساعت خاتم جلوه هنر دست مجموعه ای از استادان اصفهان است که خريد آن براي تمام مشتريان از سراسر کشور در سایت هنر لوکس فراهم شده است.

شما مي توانيد از صنايع دستی برای هديه به دوستان , اقوام و يا حتي هدايای تبليغاتی بهره ببريد. ساعت خاتم کاری میناکاری اصفهان يکي از محصولات پر طرفدار براي انواع هداياي مناسبتی و تبليغاتی است که شما به راحتی میتوانید از سایت هنر لوکس انتخاب و تهیه فرمائید.

ساعت خاتم کاری ومینا کاری ديواری خورشيدی اصفهان زيبايي ويژه ايي دارد که برگرفته از هنر دست هنرمندان نصف جهان است. ساعت مينا و خاتم مناسب براي انواع اتاق هاي منزل و دفاتر کار مي باشد. ارزان بودن قيمت ساعت ديواري خاتم کاري شده این امکان را به تمامی مشتريان می دهد تا این محصول را براي منازل و دفاتر خود و يا براي هديه به دوستان و آشنايان خریداری کنند. خريد ساعت ديواري خاتم و ميناکاري اصفهان از سایت هنرلوکس در هر تيراژي امکان پذير است. این سایت با ارائه بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت سعی در جلب رضایت مشتریان خود را با هر سلیق ای دارد .ارسال محصولات خاتم کاري از اصفهان به سراسر کشور همه روزه صورت مي گيرد.

ساخت ساعت خاتم کاری

جنس صفحه ساعت ديواري خاتم کاري اصفهان از فلز مس با کیفیت می باشد که پس از لعاب کاري نقاشي مينا کاری می شود و در کوره حرارت می بیند . جنس حاشيه ساعت از خاتم است که متشکل از چوب درخت راش , استخوان و مفتول هاي برنجی و مسی است. صفحه ميناکاري شده برجسته است که به ساعت عمق و حجم بيشتري داده. نقاشي هاي زيباي مينياتوری کار دست هنرمندان با سلیقه اصفهان و براي زيباتر کردن ساعت مي باشد.

ساعت صنایع دستی خاتم و مینا
ساعت صنایع دستی

مراحل ساخت خاتم

خاتم کاردر مرحله اول احتياج به چوبهايي با رنگهای آن متنوع دارد. رايج ترين چوبها عبارتند از: رنگ قرمز چوب عناب، رنگ زرد روشن چوب نارنج، رنگ سرخ تيره چوب فوفل. براي کارهاي گرانبها از چوب آبنوس و چوب قهوه اي ساج نيز استفاده مي شود.

سپس چوبها را با اره بغل شش بُر به قطعات نازک به اصطلاح خودشان به صورت ” لا” مي برد. ضخامت هر لا 23 و ابعاد آن 5*70 سانتي متر است. لاهاي نازک را ” لاي مثلث” يا ” لاي بغل شش” يا ” لاي يک لايي” مي نامند؛ علت اختلاف نام آنها بدليل طرز بريدن آنهاست.

استخوان شتر را هم به همين طريق به نوارهاي کوچکي بريده و آن را در داخل ظرفهاي سفالي به نام ” هسين” مي گذارند. توي اين ظروف، آب آهک قرار مي دهند و استخوانها را حدود 3ماه در آن قرار مي دهند تا سفيد شود.

در مرحله بعدي مجددا چوبها و استخوانها را برش هاي بسيار ريز مي دهندو به آن ” شش” مي گويند . بعضي از شش هاي استخواني را به هم بسته و آن را در ظرف ديگری که داراي محلول سبز رنگي است مي گذارند. اين محلول سبز، شامل سرکه و نشادر است که براده مس به آن اضافه شده است. ” شش” ها 4 تا 6 ماه در محلول مي مانند تا اينکه اثر اسيدی مس در آن نفوذ کرده و رنگ آن را سبز کند. براي کارهاي خاتمکاری با کیفیت تر و البته گرانتر، بجاي استخوان شتر از عاج فيل استفاده مي کنند.

ششهاي فلزي اغلب برنج و در موارد استثنايی از نقره ساخته مي شوند. مفتول برنج را به قطعات 70سانتي متر بريده و با چکش در قالب آن را به صورت شيارهاي مثلثي در آورده و بدين ترتيب يک شکل مثلث منظم به نام ” سه پخ” در مي آيد.

نقوش خاتم کاری

سپس زمان به شکل درآوردن ششها آغاز مي گردد. خاتمکار براي اينکه شکلهای مورد نياز خود را بدست آورد روی يک تخته که دارای شيارهايي است و به صورت قالب عمل مي کند و سيم مساوی ناميده مي شود، ششهاي آماده را طبق نقشه خود قرار مي دهد و روي آن سوهان مي کشد و شکل معيني را بدست مي آورد. بدين ترتيب چوب، استخوان و ششها فلزی کامل شده و به صورت در بسته های بزرگ آماده می شود

خاتم کار در اين مرحله با داشتن لااقل سه نوع چوب رنگي و فلز و استخوان مي توان ترکيبات احتمالي بسيار متنوع و زياد را تشکيل داد، طرح های مثلثی یا شش گوش انتخاب مي کند.
سپس گلهای شش گوش کوتاه و ميله مثلثی را روي اين تخته ها يا استخوانها مي چسباند و تخته ديگري روي آن قرار مي دهد و همه اين مجموعه را ميان دو تخته گيره قرار ميدهد.بسته بندي اين ميله ها را ” قامه” مي گويند .خاتمکار با اره بسيار نازک قامه ها را به قطعاتي به ضخامت 3 ميليمتر مي برد. اين کار نيز با اره بسيار ظريف انجام مي شود.

سپس ان ورقه ها را روي تخته رنده کشويي مخصوص، صاف کرده سمباده مي زنند و به وسیله ای که بايد تزئين شود مي چسبانند.در برخي خاتمها براي زيباتر شدن کار يک حاشيه خاص دور وسیله را مي گيرد که به آن ” مُدخِر” مي گويند.
در انتها سطح خاتم کاري شده را سنباده زده و به آن روغن ” سندلوس” مي مالند تا در برابر رطوبت مقاومت يابد.

ساعت خاتم و میناکاری
ساعت خاتم و میناکاری طرح گرد

خرید ساعت خاتم کاری

همانطور که متوجه شديد، تهيه خاتم بسيار زمانبر و پر مشقت است و شايد به همين دليل آن را خاتم ناميده اند چرا که ختم هنر و ظرافت ايراني است . متاسفانه در سالهاي اخير با ورود خاتم های چيني ارزش کار هنرمندانی که عاشقانه به زنده نگه داشتن اين هنر پرداخته و چشمان خود را کم سو کرده اند، رو به کاهش است. بياييد به عنوان يک ايراني، از اين هنر زيبا، ظريف و پر مشقت، حمايت کرده و از خريد اجناس چيني و بي کيفيت اجتناب کنيم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *