انواع صنایع دستی اصفهان

از بازار اصفهان که گذر می کنی آهنگ و رنگ انواع صنایع دستی اصفهان تو را به دیدن این زیبایی ها دعوت می کند ،آثاری که به دستان هنرمندان با ذوق اصفهانی شکل گرفته اند ودیده گان را مجذوب خود می کنند عابران با تماشای این همه نقش و طرح جان تازه می گیرند ؛گویا گذشتۀ فراموش شده را می توان در تک تک این آثار به یاد آوردو خاطره روزهای شیرین را دوباره مرور کرد با دستهایت این ظروف این پارچه ها و این زیبایی ها را لمس کن شاید تو هم با این تجربه به یاد خاطرات شیرین بیافتی برای دیدن این آثار به سایت صنایع دستی هنر لوکس مراجعه کنید

انواع صنایع دستی در شهر اصفهان

استان اصفهان از بزرگ ترین مراکز تولید انواع صنایع دستی ایران محسوب می شود.
به طور کل اگر بخواهیم صنایع دستی شهر اصفهان را فهرست بندی کنیم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • قاب و ظروف خاتم کاری
  • میناکاری
  • مسگری
  • ملیله کاری
  • قلم کاری
  • فیروزه کوبی
  • قلمدان سازی
  • منبت کاری
  • قلمزنی
  • مخمل بافی
  • پارچه های ترمه
  • قالی بافی
  • گره چینی

هر کدام از انواع صنایع دستی اصفهان شامل پیشینه و تاریخچه ای هستند و توسط استادان به نامی به جهانیان معرفی شده اند فروشگاه صنایع دستی هنرلوکس شما را به تماشای این آثار دعوت می کند.

میناکاری اصفهان

هنر تزیین فلزات با مواد رنگین مات یا شفاف را مینا کاری می نامند و معمولاً در ظروف و اشیاء کاربرد دارند و شکل گیری آنها از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه فعل در مجاورت حرارت بالای 750 درجه سانتی گراد است و رنگ ها در اثر دمای بالا به وجود می آیند.
تاریخچه
امروزه مهد تولید ظروف مینا کاری شهر اصفهان می باشد و استادان برجسته ای در تولید این آثار مشغول فعالیت هستند قدمت این هنر به 5000سال پیش بر می گردد و رواج ان از دوران پهلوی در سال 1310شمسی است و طی سالهای گذشته به وسیلۀ استاد صنیع زاده گسترش و توسعه یافته است ؛ این هنر ترکیب آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته شده و نقوش زیبایی را می آفرینند و در فرهنگ نامه دهخدا هنر مینا کاری به شرح زیر توصیف شده است:
«مینا سازی نقش و تزیین فلزاتی همچون طلا نقره و مس به وسیلۀ رنگ های لعابدار که در اثر حرارت بسیار زیاد پخته می شوند»
اوج شکل گیری این هنر مربوط به دوره سلجوقیان است که تهیه ظروف مسی و برنجی و مینا کاری مرسوم بوده است.

روش تولید مینا کاری

مینا کاری به لحاظ تولید به دو دسته تقسیم می شود:
1ـمینای خانه بندی
2-مینای نقاشی

مینای خانه بندی یا سیمی از مفتول های نازک روی یک قطعه قرار می دهند و روی آن را با لعاب شیشه ای می پوشانند و در کوره با حرارت 100درجه مفتول ها به قطعه کار جوش می خورند.

مینای نقاشی:ابتدا شی لعاب سفید می شود و در چهار مرحله با 700 درجه گرما رنگ لعاب ثابت می شود سپس روی آن با نقاشی
پر می شود و دوباره به کوره برگشت داده می شود تا رنگ ها به شکل دلخواه دربیایند و حسابی پخته شوند، این روش مرسوم تولید در شهر اصفهان هست و آثار مینا کاری با عبور از این مراحل به دست مشتری می رسد و به عنوان پرطرفدارترین صنعت در بین انواع صنایع دستی اصفهان مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

کیفیت آثار مینا کاری

لعاب مینا کاری باید فاقد ترک ،پوسیدگی ،حباب،پریدگی ،سوراخ،تیزی و زبری باشند و رنگ ها یکسان و دارای نقاط برجسته نباشند یکی از ویژگی های بارز ظروف مینا مرغوب ،شفافیت براق وصیقلی بودن است و این نشان می دهد که با استفاده از رنگ مرغوب درون کوره پخته شدند اثر مینا اصیل دارای تاریخ محل ساخت و نام هنرمند هست.
طرح های مینا کاری
نقوش استفاده شده در مینا کاری از اصالت ایرانی برخوردار هستند و پیاده سازی این طرح ها برروی ظروف با ظرافت و دقت بالا انجام می شود رنگ زمینۀ نقوش معمولاً به رنگ های آبی ، سبز و گاهی قرمز است و وقتی داخل آن نگاه می کنیم به یاد پهنای آسمان می افتیم و به همین دلیل است که نام این هنر را مینا کاری نامیده اند ازنمونه های ارزشمند این هنر دو سینی آلپ ارسلان است که مینا کاری بر روی نقره انجام شده است
وسائل مورد نیاز برای تولید آثار مینا؛ قلم جهت رنگ گذاری و رنگ برداری ظروف مسی لعاب دار ،پرگارو رنگ های مخصوص مینا کاری است.

کاربرد آثار مینا

معمولاً هنر میناکاری بر روی بشقاب ،گلدان،تابلو،کاسه، جعبه ، اشیای تزیینی ،زیورآلات انجام می شود نمونه آثارمینا کاری را می توانید در سایت فروشگاه هنرلوکس فروشگاه تخصصی انواع صنایع دستی اصفهان مشاهده کنید.

 

فیروزه کوبی یکی از لوکس ترین صنایع دستی اصفهان

قدمت این صنعت به حدود70 سال قبل می رسد و توسط یوسف حکیمیان به اصفهان آورده شده است امروزه اجناس فیروزه کوبی در اصفهان شهرت بسیاری دارند؛ فیروزه کوبی بر روی زینت آلات مانند دست بند ،گل سینه ،گوشواره انجام می شود ، در شهر اصفهان فیروزه کوبی بغیر از جواهرات در ظروف مانند بشقاب لیوان ،گل آپ پاش ،آیینه شمعدان ،گلدان و ساخت تابلوهای نفیس مورد استفاده قرار می گیرد ،رنگ هایی که در مینا کاری به کار می روندعمدتاً گیاهی ، معدنی و فلزی هستند از اساتید این هنرمی توان حاج داداش ،سلیمان صدیق پور و محمد حسن جعفری را نام برد. در بین انواع صنایع دستی اصفهان فیروزه کوبی یکی از لوکس ترین آن ها محسوب می شود.

فیروزه کوبی اصفهان

روش تولید فیروزه کوبی

مراحل ساخت و تولید فیروزه کوبی عبارتند از:
1-زرگری
2-فیروزه کوبی
3-پرداخت کاری

ابتدا سطح شئ مورد نظر گرم می شود و روی آن قسمت هایی که خالی شده لاک گردوئی پاشیده می شود و در حالی که سطح شئ نرم ومذاب بوده مقداری از خرده سنگ های فیروزه بر حسب اندازه لازم روی کار قرار داده می شوند سنگ ها باید طوری در کنار هم قرار گیرند که حتی الامکان فاصله بین آنها باقی نماند به منظور پرکردن فواصل احتمالی بین سنگ ها فیروزه حرارت را افزایش می دهندو مقداری پودر لاک بر روی آن می پاشند و بعد از سرد شدن شئ روی آن را با سنگ سمباده آب ساب می زنند تا قسمت های اضافی سائیده و صیقلی شوندبعد از این کار عمل پرداخت قسمت های فلزی که توسط تیغه چرخکاری انجام می شود تا شئ حالت صیقلی پیدا کند .
مرحله بعدی پرداخت محصول فیروزه کوبی است که به وسیلۀ روغن زیتون و روغن کنجد پولیش می شوند تا این قسمت ها هم شفاف و صیقلی شوند این عمل علاوه بر زیبا کردن فرم کار به سطح شی هم استحکام بیشتری می دهد.

کیفیت آثار فیروزه کوبی اصفهان

فیروزه ها باید به گونه صحیح روی فلز نصب شده باشند تا هنگام پرداخت از هم جدا نشوند ،قطعات سنگ های فیروزه باید یکنواخت و منظم در کنار یکدیگر قرارگیرند و فاصلۀ زیادی بین آنها وجود نداشته باشد تا کار دارای ارزش هنری بیشتری شود.

کاربرد فیروزه کوبی

معمولاً ظروف مورد استفاده در صنعت فیروزه کوبی از جنس مس ،نقره،برنج و برنز هستند و بر روی این ظروف فیروزه هایی که از کارگاه های فیروزه تراشی تولید شده اند در اندازه های کوچک به صورت موزاییک در کنار هم چسبانده می شوند ، نمونه آثارفیروزه کوبی را می توانید در سایت فروشگاه هنرلوکس مشاهده کنید.

ملیله کاری در اصفهان

شاخه ای از هنر فلز کاری است که با مفتول های نازک مس و نقره انجام می شود کالاهای نقره مانند سینی ،قندان،گیره استکان،گل سینه با روش ملیله کاری ساخته می شوند، نمونه آثارملیله کاری را می توانید در صفحه ملیله کاری اصفهان سایت فروشگاه هنرلوکس مشاهده کنید.

روش ساخت ملیله

سیم های مس استفاده شده در این هنر کیفیت بالایی دارد و با چکش یا دستگاه نورد به شکل مفتول های چهارپهلو باریک می کنند و ابتدا نقش های کوچک را می سازند سپس آنها را در کنار هم در یک قالب قرارداده و لحیم می کنند.

ملیله کاری

طرح های ملیله کاری

نقش های معمول میلیله کاری بته جقه ،ریزه جقه،برگ فرنگ،سه چشمه،جفت پیچ،پیچک نام دارد.

 

مس پرداز صنعت نوظهور اصفهان

این شاخه از هنر را زیر گروهی از مینا کاری می نامند و با استفاده از آن طرح های زیبایی با مس خام و ظروف خام در می آورند.

روش ساخت مس پرداز

ابتدا باید مس خام در قالب ظروف یا هر وسیله دیگری ساخته شود و سپس روی بدنه مسی محصول طراحی و نقاشی صورت می گیرد.

مس و پرداز

پرداز روی مس

یکی از محبوب ترین صنایع دستی شهر اصفهان محسوب می شود که در سالهای اخیر بخاطر تلفیق سبک جدید و قدیم روی محصولات پرداز روی مس طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است پرداز روی مس را می توان تلفیقی از هنر مینا کاری با مس پرداخت شده در نظر گرفت.

کاربرد مس پرداز

مس پرداز بیشتر در ظروف شکلات خوری ،گز خوری،شیرینی خوری،گلدان مس،قندان مس،بشقاب مس مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمه ی اصفهان

ترمه پارچه ای بسیار ارزشمند و گرانبهاست و در واقع از بهترین منسوجات ایرانی محسوب می شود که از گذشته های دور تولید می شده ،پارچه ترمه در قدیم از جنس کرک یا پشم بوده اما امروزه از جنس ابریشم طبیعی است .
پارچه ترمه یک پارچه بسیار ظریف می باشد که ازدو ردیف نخ و تارپود تشکیل شده است که به صورت دستباف تولید می شود.

تاریخچه ترمه

ترمه دوزی و تولید پارچه ترمه از دوران صفویه آغاز شده است ترمه از دوران قدیم تا به امروز باقی مانده است و در حال حاضر در شهرهای یزد ، اصفهان کارگاه های ترمه بافی مشغول فعالیت هستند ترمه اصفهان از ترمه های مرغوب و اصیل ایرانی می باشد.

طرح ترمه

پارچه های ترمه دارای نقش های اصیل ایرانی هستند از بهترین نقش های ترمه بافی می توان بته جقه ،گل های شاه عباسی (گل محمدی)بته خرقه ، شاخ گوزنی را نام برد و جزء پر طرفدارترین طرح های ترمه محسوب می شوند.

روش تولید ترمه در اصفهان و سایر شهرها

در زمان های قدیم ترمه های کوچک برای شال استفاده می شدند و معمولاً به صورت دستی تولید می شدند اما امروزه از دستگاه های ماشینی ؛به جای رنگ های شیمیایی بی کیفیت از رنگ های طبیعی استفاده می کنند.

نگهداری از پارچه ترمه

بعضی از انواع صنایع دستی اصفهان نیاز به مراقبت بیشتری دارند مانند پارچه های ترمه یا قلمکار که شست و شو می شوند. پارچه های ترمه بسیار مستحکم و مقاوم هستند اما در برابر شدت نور بالا حساس می باشند و نباید در معرض مستقیم نور قرار بگیرند و هنگام شست وشوی آنها باید دقت کرد.

کاربرد های ترمه

معمولاً از پارچه های ترمه برای سفره ، رومیزی ،شال و کیف استفاده می شود نمونه آثار ترمه بافی را می توانید در سایت فروشگاه هنرلوکس مشاهده کنید.

اصفهان و صنعت زیبای خاتم سازی

خاتم از چند ضلعی های منظم از جنس چوب و فلز که به صورت پنج،شش،هفت،هشت یا ده ضلعی می باشند و هر چه مثلث ها ظریف تر و ریزتر باشند خاتم مرغوب تر می شود.

کاربرد خاتم

بیشترین کاربرد خاتم در جعبه سازی و صندوق سازی است و تاریخچه آن به 1000سال پیش بر می گردد و در دوران صفویه این هنر در اصفهان رشد و توسعه پیدا کرده است.

روش تولید خاتم

مراحل تولید خاتم به شرح زیر است :
1-برش کاری چوب و استخوان
2-تهیه مثلث
3-سوهان کاری
4-قراردادن اشکال در کنار هم
5-چسباندن قطعات
6-سوهان کاری قطعات
7-گل پیچی
8-پرس کاری
9-چسباندن با سریش

خاتم ها براساس طرح و رنگ بر روی سطح کار به وسیله چسب مخصوص چسبانده شده و با ایجاد طرح های گوناگون و قرینه سازی پس از ترسیم سوهان ،سمباده و بتونه کاری و نهایتاً ساییدن و صاف کردن سطح خاتم است وبه وسیله مواد مخصوص مانند سیلر و کیلر و پولیستر سطح آنها جلاداده می شود.

کیفیت خاتم

اگر می خواهیم یک خاتم مرغوب و اصیل تهیه کنیم به نکات زیر باید دقت کنیم
1-نقش های ریز و منظم
2-قرینه بودن اشکال
3-یکنواخت بودن
4-صاف و خالی نبودن سطح کار
5-عدم تغییر رنگ و شکل
6-روکش بدون عیب
محصولات خاتم باید به دور از نور مستقیم و حرارت نگه داری شوند و از تمیز کردن آنها با موادصنعتی و شیمیایی خودداری شود
نمونه آثار خاتم را می توانید در سایت فروشگاه هنرلوکس مشاهده کنید.

 

قلمکاری

وقتی وارد بازار صنایع دستی اصفهان می شوید، چیزی که زیاد به چشم می خورد سفره ها و پارچه های قلمکاری است. پارچه هایی که از دیرباز در منازل ایرانی ها و به خصوص مردم اصفهان همیشه جایگاه خود را داشته و دارد. رومیزی ها ، سجاده ها ، سفره ها و پارچه های زیبای قلم کار که مشتریان زیاد و دائمی داشته و دارد. امروزه حتی مانتو و کیف قلمکار و وسایل شخصی مانند این ها نیز به لیست محصولات قلم کاری در اصفهان اضافه شده است.

اصفهان و قلمزنی

صدای دلنواز چکش بر روی ظروف مسی را تا به حال شنیده اید. صدایی که انسان را با خود به دنیای گذشته می برد. به کوچه پس کوچه های اصفهان ، به خانه های قدیمی ، به حوض های آب پر از ماهی وسط خانه ها ، به سفره های ظهر جمعه با آبگوشت مادر در ظروف مسی و قلمزنی شده ، به کودکی هایی که رفت و برنگشت.

در قلمزنی با ضربه زدن به وسیله ی جکش به انتهای قلم مخصوص رو ظروف مسی نقش و نگارهایی مطابق با طرح از پیش تعیین شده ایجاد می کنند. این نقش های زیبا که گاهی سطحی تر و گاهی دارای عمق بیشتر هستند زیبایی و جلوه ی چندبرابری به ظروف مسی می دهند.

 

مسگری در اصفهان

بازار مسگرها در اصفهان یکی از بازارهای معروف می باشد. اگر تا به حال به اصفهان آمده باشید و سری هم به بازاهای آن مخصوصا بازار مسگرها در میدان نقش جهان زده باشید با این صنعت آشنایی دارید. در این صنعت ظروف مسی ساخته و آماده می شوند. حال ممکن است این ظروف خودشان به فروش برسند و یا ممکن است در دست هنرمندان دیگری در رشته های مختلف قلم زنی ، میناکاری ، فیروزه کوبی و غیره قرار بگیرند و هنر دیگری نیز روی آن ها پیاده شود.

سخن آخر در رابطه با صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان بازتاب ذوق و استعدادهای هنرمندان این خطه است با نگاه به آثار تاریخی این شهر نبوغ نهفته و بی پایان را نظاره می کنیم و از طرح و نقوش ؛ تصویر ماندگار در ذهن مان ثبت می کنیم ؛از هر فرهنگ و رسوم واز هرشهر و دیاری که باشی زیبائی این آثار چشمانت را نوازش می کنند و تو را به تماشا دعوت می کنند .
فروشگاه هنر لوکس تولید کننده انواع محصولات میناکاری ،ملیله کاری،فیروزه کوبی و مس وپرداز شما را به دیدن این زیبایی ها دعوت می کند
برای مشاهده و خرید به سایت هنرلوکس یا پیچ رسمی فروشگاه در اینستاگرام هنرلوکس مراجعه نمایید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *