آینه و شمعدان عروس

آینه و شمعدان عروس

آینه و شمعدان چیست ؟

آینه و شمعدان عروس علاوه بر سر سفره ی عقد و عروسی ، در سفره هفت سین یا سفره شب یلدا نیز قرار داده می شود.در ایران و فرهنگ ایرانی رسم بر این است که داماد برای نوعروس خود یک آیینه و یک جفت شمعدان خریداری میکند. این آیینه و شمعدان به سلیقه ی هردوطرف خریده و تهیه می شود. به شمعدان ها ، لاله هم گفته می شود. درون شمعدان ها می توان شمع روشن کرد. بعضی از انواع شمعدان ها یا لاله ها به گونه ای است که داخل شمعدان چراغی تعبیه و نصب شده است که جایگزین شمع می باشد. این مدل به برق متصل می شود و چراغ ها روشن می شوند. عده ای دیگر مدل سنتی آن را بیشتر می پسندند و دوست دارند که از همان مدل شمع دار استفاده نمایند. در واقع زیبایی شمعدان ها هم بیشتر به این است که داخل آن ها شمع قرار داده شود. زیرا استفاده کردن شمعدان به عنوان چراغ نماد و پیشینه ی این رسم و آیین زیبا را خراب می کند. نور شمع زیبایی ، شاعرانگی و جلوه ی بهتری نیز دارد.

تاریخچه و مفهوم آیینه و شمعدان

آینه و شمعدان یادگار آیین ایران باستان و زرتشت است. آیینه نماد روشنی ، پاکی و نور است. شمعدان ها هم که جای قرار دادن آتش به عناون نمادی از گرما و روشنی زندگی بوده اند. در آن زمان ها رسم بر این بود که بعد از ازدواج و در ایام خاص وقتی می خواستند از آیینه و شمعدان ها استفاده کنند به تعداد فرزندان خانواده شمع روشن می کردند. این شمع ها در واقع نمادی از روشنگری و شادی بودند.  شمعدان ها به بیانی دیگر در آیین ایران باستان نماد سربازانی بوده است که از زندگی عروس و داماد نگهبانی و پاسداری می کرده اند.

در قدیم رسم بر این بوده است که عروس هنگام ورود به منزل همسر خود روی خود را با پارچه ای (معمولا تور یا حریر سفید) می پوشانده است . آیینه را طوری قرار می دادند که داماد بتواند چهره ی عروس خود را در آن ببیند. سپس وقتی پارچه ی روی صورت عروس برداشته میشد ، داماد چهره ی عروس را در آینه می دید. این رسم به گونه ای برای خوش یمنی و نشان دهنده ی صفا و پاکی بین عروس و داماد بوده است. در واقع آیینه مظهر نور و پاکی و روشنی و صداقت و یکرنگی و زلالی بین عروس و داماد بوده است. در زبان عامیانه به آن آینه شمعدون هم گفته می شود.

انواع مختلف آیینه و شمعدان برای نوعروسان

آینه و شمعدان در جنس ها ، اندازه ها و طرح های مختلفی وجود دارد.  بعضی از آن ها رو میزی و بعضی از آن ها دیوارکوب هستند. در اندازه های بزرگ ، کوچک و متوسط  متناسب با فضای اتاق شما ساخته می شوند. همچنین طر ح های بسیار متنوعی برای سلایق مختلف در نظر گرفته شده است. جنس های مختلفی نیز وجود دارد که هر جنسی دارای استحکام ، دوام و درخشندگی مربوط به خودش می باشد.

آینه و شمعدان ملیله کاری

از نظر قیمت یکی از مناسب ترین نوع صنایع دستی ملیله کاری است. این هنر در عین زیبایی بی نظیری که دارد قیمت مناسبی هم دارد. علت قیمت مناسب آن پایین بودن کیفیت آن نیست. بلکه قبلا و هم اکنون در بعضی موارد نیز ملیله کاری با استفاده از مفتول های طلا و نقره انجام می شد که خب مسلما قیمت بالایی داشته و دارد. اما بخاطر قیمت بالای آن هرکسی توان خرید آن ها را نداشت. تا اینکه هنرمندان تصمیم گرفتند از فلزات دیگری مانند مس استفاده می کنند که هم دوام خوبی دارد و هم قیمت مناسبی. سپس روی آن را با لعاب نقره می پوشانند تا جلوه و زیبایی و درخشندگی آن نیز چشم و دل را مسحور کند.

آینه و شمعدان لاله ملیله
ست آینه و شمعدان لاله ملیله کاری

آیینه و شمعدان مس و پرداز

مس و پرداز نیز یکی از صنایع دستی زیبا و نوظهور و شیک است که در آن تنوع و تضاد رنگ ها دلربایی می کنند. هنر مسو پرداز زاییده ی هنر میناکاری است. اما با آن تفاوت های در رنگ بندی و طرح  دارد. در میناکاری بیشتر از رنگ آبی استفاده می شود. اما در مس و پرداز یا نقاشی روی مس تنوع رنگ بیشتری به چشم می خورد که جلوه ی خاصی به این محصولات بخشیده است. آینه و شمعدان های مس و پرداز طرفداران زیادی دارد. معمولا کسانی که از ظروف مینا زیاد در منزل خود دارند طرفدار این نوع از آیینه و شمعدان هستند. زیرا می توانند آن را با محصولات مینا که در منزل دارند ست کنند.

آینه و شمعدان عروس

آیینه و شمعدان مس و خاتم

مس و خاتم نیز از زیباترین و لوکس ترین صنایع دستی به شمار می رود. در هنر خاتم کاری از فلزات ، استخوان (بیشتر استخوان شتر) و چوب استفاده می شود. مثلث های کوچکی ایجاد می شوند و سپس این مثلث های کوچک در کنار هم طرح ها و نقوشی زیبا را پدید می آورند. هرچه این طرح ها ظریف تر باشد کیفیت و مرغوبیت محصولات مس و خاتم بیشتر خواهند بود. انجام هنر خاتم روی مس جلوه ی دوچندانی به آن می بخشد. کسانی که به محصولات خاتم کاری علاقه مند هستند ، محصولات مس و خاتم را نیز دوست دارند. آیینه و شمعدان مس و خاتم با طرح و رنگ بندی ملیح و خاصی که دارد می تواند ست خاتم منزل شما را کامل کند.

آینه و شمعدان مس و خاتم
آینه و شمعدان عروس مس و خاتم

آینه و شمعدان فیروزه کوبی روی مس

این نوع از آینه و شمعدان جزو صنایع دستی محسوب می شود. هنر فیروزه کوبی روی مس یکی از پرزحمت ترین هنرهاست. در این هنر سنگ فیروزه خرد می شود و طی مراحلی روی ورقه های چسبانده شده و سپس این ورقه ها با ظرافت و دقت روی ظروف نصب می شوند. محصولات فیروزه کوبی نیز یکی از زیباترین و پرطرفدارترین محصولات صنایع دستی هستند. معمولا زوج های جوانی که به هنر و صنایع دستی و هنری علاقه دارند این آیینه و شمعدان ها را انتخاب می کنند. مخصوصا اگر در منزل یا جهیزیه ی خود محصولات فیروزه کوبی یا محصولاتی به رنگ آبی دارید این آینه و شمعدان می تواند ست شما را کامل کند.

آینه و شمعدان فیروزه کوبی
آینه و شمعدان فیروزه کوبی سفره عقد

آیینه و شمعدان میناکاری

میناکاری از هنرهای بسیار قدیمی ایرانیان است و قدمتی 5 هزارساله دارد. نام مینا از آبی آسمان و گنبد مینا گرفته شده است و به همین دلیل در این هنر از این رنگ استفاده می شود. میناکاری یکی از پرفروش ترین و رایج ترین محصولات را دارد. آینه و شمعدان میناکاری نیز با طرح های زیبا و قیمت مناسب سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

آینه شمعدون میناکاری
آینه شمعدون میناکاری

آینه شمعدون عروسیتون با ما

از محصولات سایت هنرلوکس دیدن نمایید و هرکدام را که مورد پسندتان بود با یک کلیک سفارش دهید. اگر سوالی در رابطه با محصولات دارید تلفن مدیر فروشگاه ما در قسمت ارتباط با درج شده است که پاسخ گوی تمتمی سولات شما عزیزان می باشد. هنرلوکس برای شما زوج های جوان آرزوی خوشبختی و سعادتمندی دارد. زندگی تان از آینه پاک تر و از نور شمع گرم تر و روشن تر باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *