مس اصفهان بهتره یا مس زنجان

مس اصفهان بهتره یا مس زنجان سوالی است که برای بیشتر خریداران ظروف مسی پیش می آید و با جواب های مختلف فروشگان روبرو می شود. ما در این مطلب به این پرسش پاسخ می دهیم.

تفاوت در نحوه ی ساخت ظروف مسی اصفهان و زنجان

آیا در نحوه ی ساخت ظروف مسی در زنجان و اصفهان و شهرهای دیگر تفاوتی وجود دارد ؟

مراحل ساخت ظروف مسی عبارتند از :

  • ساخت بدنه ی ظرف مسی
  •  چکش کاری
  • سفید کاری یا قلع اندود
  • اتصال دسته به ظروف توسط سوراخ کاری
  • براق کاری (پولیش)

در ساخت ظروف مسی در مراحل ذکر شده تفاوتی وجود ندارد. همه ی شهرهایی که ظروف مسی می سازند باید این مراحل را انجام بدهند و کیفیت انجام مراحل فوق بستگی به شهر خاصی ندارد بلکه بستگی به هنرمند یا صنعتگری دارد که آن مرحله از کار را انجام می دهد.

پس تفاوت ظروف مسی زنجان و اصفهان در چیست؟ و بالاخره مس اصفهان بهتره یا مس زنجان ؟

با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با هم به جواب این سوال برسیم.

پیشینه ی ظروف مسی در ایران

مسگری یکی از صنایع دستی با قدمت زیاد در کشور ایران به شمار می رود. اگر سری به موزه ها بزنید می بینید که ظروف مسی در آن ها از چندسال پیش وجود دارد. پیشینه مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش می‌رسد. حتی بعضی از افراد معتقدند که این فلز اوین فلز کشف شده به دست بشر می باشد. و عده ای نیز بر این باورند که اولین فلزکاران ایرانی ها بوده‌اند. در بین شهرهای ایران، اصفهان، کاشان، زنجا ن، شیراز و کرمان شهرهای فعال در زمینه ی مسگری و کار کردن با ظروف مسی هستند.

پیشینه ظروف مسی در اصفهان

صنعت مسگری در شهرهای اصفهان و علاوه بر آن در شهرهای شیراز، کاشان، یزد و کرمان در دوران اسلامی تا این زمان از رونق زیادی برخوردار بوده است. شاید تا به حال به بازار مسگرها در یکی از این شهرها رفته باشید.

در اصفهان در میدان نقش جهان نیز بازاری با این نام وجود دارد. این بازار در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. در واقع این بازار از آثار و یادگاری های به جامانده از دوران صفویان است. مسگری صدای زیادی تولید می کند و یکی از دلایل معروف شدن بازار مسگرها نیز همین صدای زیاد است.

البته در حال حاضر این بازار شکل سنتی خود را تا حدودی از دست داده‌است و برخی از فروشندگان در این بازار ظروفی که از پیش ساخته‌شده است را میفروشند و در همان لحظه به ساخت ظروف مشغول نیستند. البته شما می توانید این ظروف را از فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی نیز تهیه نمایید.

این صنعت در شهرهای نامبرده به قدری رونق داشته است که در اغلب آن ها در بین بازارها، بازاری با عنوان بازار مسگرها وجود داشته و دارد که به صاحبان این هنر یا صنعت اختصاص داده شده است. حتی جالب است بدانید که کشف دو کوره ذوب فلز در اسپیدژ در سیستان و بلوچستان (که یک محوطه سه هزار ساله است) نشان داد که مردم این منطقه، پیش از تاریخ در فلزکاری و مسگری مشغول بوده و فعالیت می کرده اند.

پیشینه ی ظروف مسی در زنجان

به گفته ی روزنامه همشهری در مورد پیشینه ی ظروف مسی در زنجان ، قدمت مسگری در استان زنجان براساس مدارک و شواهد باستان‌شناسی به 9 هزار و 500 سال قبل از میلاد برمی گردد. یکی از تکنیک‌های این استان کنده‌کاری کردن روی ظروف مسی به ویژه در سینی‌ها و دیس‌هایی بوده است که در مجالس و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تا اینجا متوجه شدیم که مسگری در هر دو شهر اصفهان و زنجان از صتایع پررونق و قدیمی است و نمی توان یکی را بر دیگری برتر دانست اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد که بسته به سلیقه و تعریف هنری هنرمندان آن شهر از این صنعت دارد.

و اما تفاوت مس شهر اصفهان و زنجان

در اصفهان مسگران کارهای قلم کاری شده تولید می کنند اما در زنجان این گونه کارها خیلی کم تولید می شود.

تنوع ظروف مسی زنجان از اصفهان بیشتر است.

در اصفهان بیشتر ظروف دکوری مسی با کیفیت تولید می شود.

در زنجان ظروف پخت و پز مسی با کیفیت تولید می شود.

 

امروزه به علت روی آوردن دوباره ی مردم و مشتریان به ظروف مسی تزئینی و مصرفی، این صنعت جان تازه ای گرفته است و در سال های اخیر رونق بیشتری پیدا کرده است.

راه های تشخیص ظروف مسی اصل

درخشان و براق بودن قلع داخل ظرف.

داشتن ظرافت و ریزه کاری.

دارای چکش زنی ریز و منظم.

ورق مس به کار رفته در آن با کیفیت و ضخیم است.

مهر سازنده ظروف مسی روی ظروف حک شده است (ممکن است زیر ظرف حک شود).

2.7/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *